Страници

Tuesday, 1 January 2013

Разбиването на библейските представи за „добро и зло” в „Добри Поличби”



Рейтинг: 4.5/5

Автор: Тери Пратчет/ Нийл Геймън
Прочетено: на Английски/Български
Online/Е-бук
Жанр: Фентъзи


Ако седнеш и поразмислиш разумно над това, ще стигнеш до някои доста смахнати идеи. Като например: защо ще създават хората любопитни, а после ще турят някой забранен плод на видно място заедно с голям светещ неонов пръст, на който пише „ТОЗИ Е“ и го сочи?

В последният ден на 2012 година, докато другите (нормални) хора се приготвяха да посрещнат 2013, аз си седят на дивана и си довършвах „Добри Поличби”.
Това по себе си говори за качеството на книгата.

Ако трябва да съм честна, подхванах книгата с доста съмнения. Опитът ми с Тери Пратчет, е меко казано, умопомрачителен. От друга страна пък, Нийл Геймън бързо се превърна в един от любимите ми писатели след „Звезден Прах” и „Коралайн”.

Но винаги съм била истински sucker когато стане въпрос за  „библейски/религиозни” мотиви, така че не беше голяма дилема.

И не съжалявам. Даже се радвам, че й дадох шанс.

Защото, навръх Армагедон, Кроули и Азирафел , типично по човешки, решават да кажат „Ма*ка му на плана” и както се казва карат “All Hell to Break Loose”.

Много други герои впечатляват с борбен дух и безгранична простотия, но тези двамката до самият край си останаха любимците ми. От ТТП до Адам, героите на Геймън и Пратчет са изключителен пример за човешката природа. Както и за силата на човешкият ума; било то Краят на Света или обикновено задръстване, той знае как да се справи с напрежението, обикновено с изключително чувство за хумор.


 
Кара ме да си мисля също така за безкрайната дилема „Добрият”, „Лошият” и „Оня дето уж е добър, пък върши все лошотии” и 
всъщност, помагайки на Лошия, превръща ли те в „ОДУЕДПВВЛ” и обратно, ако си Лош и помагаш на Добрия превръща ли теб самият в добър. Кроули имаше един
Изображение на http://sandara.deviantart.com/    перфектен цитат по въпроса:

— Смешна работа — обади се Кроли. — И аз все се чудя дали не е било редно да я свърша точно тая с ябълката. Един демон може да си навлече сериозни неприятности, ако върши онова, което е редно. — Той сръчка ангела. — Ама че майтап ще е, ако и двамата сме се объркали, а? Ама че смехория ще е, ако аз съм свършил доброто, а пък ти — лошото, а?

 Човешката природа (а в случая и не само човешката) преминава през този безкраен цикъл, а след това и прекарва в терзания целият си кратък живот, опитвайки се да намери правилният етикет или графа, която да се намести.
Дали сме само „добри” или ”лоши” и има ли такова нещо като „Добър, Който Върши Лоши Работи”, вие ще си прецените.
За мен обаче книгата беше като истинско пътуване в каращо с 130 км горящо Бентли.
Както се казва, задължително четиво за всеки.


Изображение на animagess.deviantart.com

No comments:

Post a Comment