Страници

Wednesday, 2 January 2013

"Братята с лъвски сърца" или още приказка за обичта

Братята с лъвски сърца
Новела
Астрид Линдгрен

Originality: ****
Writing Style: ****
Characterization: *****
Overall Rating: 4.5


Винаги съм смятала, че за да напишеш добра детска книга се изисква да си замесен от друг тип тесто, специален. В детската литература има нещо толкова крехко, чисто, нещо безкрайно уязвимо, и все пак със сила по-голяма от тази, на който и да било роман за възрастни. И проклета да съм, ако й обърна гръб, заради глупави криворазбрани порядки.
„Братята с лъвски сърца”…

Е опустошителна и изключително лична.

В не до там далечната 2004 година, в учебника по литература за 4 клас, си спомням как прочетох първите 2 глави и помня също как стоях вцепенена и се опитвах да не се разплача пред класа. Още тогава знаех, че това ще да е изключителна книга.

И не се излъгах.


На някои от вас простичкият стил на писане вероятно няма да ви допадне. Няма големи думи и има доста „ненужни” пасажи, в които се говори за неща, от които нито един възрастен не се интересува.

И все пак, връзката между братята беше реалистична, чиста и като истински мекушав идиот, аз се влюбих в историята. Много може да се разсъждава по нея. 
Представена е като една много по-оптимистична и различна метафора на смъртта и това, което следва. Мисля си, че даже е много по-добър вариант от налаганите религиозни. Това е един романтичен и меланхоличен разказ за доброто, за обичта, за смелостта да се бориш за това, което е правилно и как да не бъдеш 

Дали наистина е подходяща за деца? Повече от подходяща. Децата са много по-издръжливи и не бива да се плашат от смъртта. Краят беше изненада за мен, но съм истински sucker за сюжетните рамки, така че беше по-скоро добра идея.

Единственото, за което искрено съжалявам, е че не съм я чела по-рано.

Утре вероятно ще го редактирам, но съм твърде изморена.

No comments:

Post a Comment