Страници

Friday, 29 March 2013

"Войната на таралежите" или още война за детското щастие


Originality: ****
Writing Style: *****
Characterization: *****
Overall Rating: 5

Автори: Братя Мормареви
За пръв път издадена: 1979
Четено: на БГ онлайн

Малко ме е срам да призная, че до този момент не бях гледала или чела „Войната на таралежите”. И то си е за съжаление наистина.

Сред цялата суматоха за построяването на игрището, писъците на Тончо „Пусни ме, маа” на баба Гинка,  сръдните на Стоименов, кавгите между Шайтанова и Худерова, Константинов, Ташев, възрастни полуслепи дядовци мерещи баби с баскетболни топки, започвам да се чудя кои всъщност бяха децата. Единствен глас на разума и съвестта на ученици и родители е Ана Добрева.

Изключително увлекателно четиво, макар и твърде кратко (искам още!). Няма друга така очарователна книга. Бих я нарекла даже магическа, защото малко след началото се озовах в моето собствено детство.

Нещо, което не ми се беше случвало преди.

За първи път успях наистина да се потопя в онзи толкова нетипичен вид сладка носталгия; не онзи, който те праща в двумесечна депресия, а този, който те кара да си кажеш „аха!”,”спомням си това, да!” и „как съм успяла да забравя въобще?”. Тази книга беше едно усмихнато пътуване във времето, нищо че е издадена поне десетилетие преди да се родя.

Много хора ще могат да се идентифицират с малките герои и техните щуротии, които на тази възраст никога не изглеждат като такива.
На Братя Мормареви преди години бях чела само „Васко да Гама” и помня, че много и се наслаждавах; жалко е само, че още тогава не обърнах внимание на останалите им книги.

Това, което ми направи огромно впечатление е ролята на съседите и авторите неминуемо спечелиха цялото ми уважение с това. Живеещ в типична кооперация, образа на по наше си забавно-избухливият съсед успява изключително правдоподобно да отрази и истинската роля на възрастните в очите на децата – или с нас, или против нас!

„Напред, в битката за правда и справедливост!”, бихме извикали и ние на тяхната възраст. И наистина, накъде дълбоко в мен, моето десетгодишно Аз шепнешком им приглася.

Горещо препоръчвам на всеки.
____________________

За който иска да гледа филмът, можете да го намерите в YouTube ТУК :)
  
(кадри от едноименният филм (1979)

No comments:

Post a Comment